ثبت نام سامانه، باید به یکی از دو صورت "شـخص حقیقـی" یـا "شـخص حقوقـی (خصوصی یا دولتی)" انجام گیرد که در نهایت به هر یک از آنها "کاربر" گفته میشود:
الف) "شـخص حقیقی" :
* منظور از شخص حقیقی، فردی است که دارای مشخصاتی مانند: نام - نام خانوادگی - نام پدر - تاریخ تولد - شماره شناسنامه - کدملی - و... میباشد و منبعد "کاربر" نامیده میشود.
* شخص حقیقی، نمایندۀ اداره یا سازمان یا موسسه یا شرکت خاصی نیست.
* شخص حقیقی در زمان ثبت نام سامانه پیام کوتاه، باید مشخصات شخصی خود (براساس کارت ملی و شناسنامه) را درج نماید.
* شخص حقیقی از سامانه پیام کوتاه خود، پیامکهای تجاری و شخصی ارسال مینماید؛ مانند: فروش خودرو بصورت اقساط در نمایندگی و یا برگزاری نمایشگاه مبلمان و...
ب) "شـخص حقوقی (خصوصی یا دولتی)" :
* منظور از شخص حقوقی، اداره یا سازمان یا موسسه یا شرکت یا.... خصوصی یا دولتی است که دارای مشخصاتی مانند: نام شخص حقوقی (خصوصی یا دولتی) - تاریخ ثبت - شناسه ملی - شماره ثبت - کد اقتصادی - موضوع فعالیت - و... میباشد و منبعد "کاربر" نامیده میشود.
* اشخاص حقوقی بایستی درخواست کتبی خود را طی نامه ای اداری و رسمی سربرگدار (شامل: سربرگ – آدرس – تلفن – شماره نامه – تاریخ نامه – امضاء توسط بالاترین مقام مسئول – مهر)، مبنی بر واگذاری سامانه پیام کوتاه و معرفی یک نفر نماینده، به پشتیبانی تحویل نمایید. جهت انجام اینکار بایستی:
1) ابتدا فایل Word را از "ایـــنـــجــــا" دانلود نمایید.
2) سپس فایل دانلود شده را باز نمایید.
3) متن نامه و جدول مشخصات (کلیه مندرجات و مطالب موجود در نامه، بغیر از سربرگ نامه) را Copy کرده و در وسط نامۀ اداری سربرگدار محل کارتان (در کامپیوتر)، Past نمایید.
4) کلیه جاهای خالی در متن و در جدول مشخصات را بصورت تایپ شده، تکمیل نمایید.
5) کاربرانی که نامه اداری سربرگدار محل کارشان را در کامپیوتر ندارند: بایستی پس از دانلود و بازکردن فایل Word مذکور (مرحله 1 و 2)، کلیه جاهای خالی در متن و در جدول مشخصات را تایپ نمایید و سپس پرینت بگیرید (اگر امکان تایپ ندارید، پرینت گرفته و بصورت دستنویس، کامل نمایید). سپس سربرگ نامه را جدا کنید و نامه تایپ شده یا دستنویس شده را وسط نامۀ اداری سربرگدار محل کارتان گذاشته و کپی بگیرید.
6) شماره نامه و تاریخ نامه را درج نمایید.
7) از نامه پرینت بگیرید.
8) نامه را جهت کنترل و اعلام نواقص و اشتباهات احتمالی، از طریق واتس آپ یا تلگرام به شماره موبایل: 09131407800 و یا ایمیل به: smsmeli1@yahoo.com برای پشتیبانی ارسال نمایید و منتظر پاسخ پشتیبانی بمانید.
9) پس از کنترل و پاسخ پشتیبانی، نواقص و اشتباهات احتمالی را برطرف نمایید.
10) نامه مذکور توسط بالاترین مقام مسئول در محل کارتان، امضاء گردد.
11) نامه مذکور را ممهور به مهر محل کارتان نمایید.
12) مدارک مورد نیاز را پیوست نامه کرده و تحویل پشتیبانی دهید.
***********************************************************************
ابتدا وارد "سایت پیامک ملی" به آدرس: www.SmsMeli.com شوید.
منوی: "صفحه اصلی" را کلیک نمایید (مانند عکس زیر):
سپس در قسمت مربوط به "سامانه پیام کوتاه جدید" ، بر روی گزینۀ: "ثبت نام" ، کلیک نمایید (مانند عکس زیر):
بلافاصله صفحۀ جدیدی باز میشود (عکس زیر) که باید کلیه مشخصات درخواستی و فیلدها (ستاره دار و بدون ستاره) را تایپ و تکمیل نمایید.
از زمانیکه صفحۀ زیر باز میشود، فقط چند دقیقه فرصت دارید تا ثبت نام خود را انجام دهید. در غیراینصورت علیرغم درج مشخصات و اطلاعات، در سیستم ثبت نخواهد شد و ثبت نام شما موفقیت آمیز نمیباشد و پیامک تأییدیه ثبت نام و نام کاربری و رمزعبور به شماره موبایل درج شده، پیامک نخواهد شد و ایمیل نیز نمیشود. لذا لازم است قبل از اقدام به بازکردن صفحۀ ثبت نام (عکس زیر)، مشخصات و اطلاعات و مدارک خواسته شده را آماده نمایید.
چنانچه پس از کلیک گزینۀ: "ثبت نام" ، وارد صفحۀ فوق نشدید و وارد صفحۀ لاگین سامانه شدید (عکس زیر)، در صفحۀ لاگین، بر روی گزینۀ: "ثبت نام" کلیک نمایید تا صفحۀ مربوط به درج مشخصات و اطلاعات (عکس فوق)، باز شود.
لطفاً کلیۀ فیلدها و اطلاعات خواسته شده را مطابق با "کارت ملی و شناسنامه" و همچنین مطابق با "سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور (www.ilenc.ir) بصورت کامل و با پیشوند - با پسوند - رعایت فاصله ها - درج کلیۀ اعداد و حروف و کلمات و کاراکترها و... درج نمایید.
"نام" : اشخاص حقیقی بایستی نام خودشان را درج نمایند و اشخاص حقوقی بایستی نام نمایندۀ خودشان را درج نمایند.
نام بایستی دقیقاً مطابق با شناسنامه و با پیشوند و پسوند نام، درج گردد.
"نام خانوادگی" : اشخاص حقیقی بایستی نام خانوادگی خودشان و اشخاص حقوقی بایستی نام خانوادگی نمایندۀ خودشان را درج نمایند.
نام خانوادگی بایستی دقیقاً مطابق با شناسنامه و با پیشوند و پسوند نام خانوادگی، درج گردد.
"نام پدر" : نام پدر را بصورت کامل و با پیشوند و پسوند، درج نمایید.
"تاریخ تولد" : تاریخ تولد را درج نمایید. در محل فیلد مربوطه، کلیک نمایید و تاریخ را بر اساس سال و ماه و روز انتخاب نمایید.
"کدملی" : کدملی را بدون خط تیره (-) و بصورت 10رقمی و صحیح، درج نمایید.
"شماره شناسنامه" : شماره شناسنامه را بصورت صحیح، درج نمایید.
"نام شرکت" : نام کامل اداره/سازمان/ارگان/شرکت/نمایندگی/مدرسه/فروشگاه/و... خودتان را درج نمایید.
"پنل کاربری" : یکی از بسته های سامانه (بسته: A یا B یا C یا D) را انتخاب نمایید. سپس مبلغ بسته انتخابی شما، بصورت اتوماتیک در محل مربوطه، نمایش داده میشود (جهت مشاهدۀ انواع بسته های سامانه و امکانات هر بسته سامانه، کلیک نمایید).
"ایمیل" : ایمیل فعال و صحیح و امنی را درج نمایید. در نظر داشته باشید که نام کاربری، کلمه عبور، بازیابی و تغییر کلمه عبور جدید و... علاوه بر ارسال از طریق پیامک به شماره تلفن همراه درج شده در اینجا، به این ایمیل نیز ارسال میشوند. (یادآوری: ایمیل با www شروع نمیشود).
"تلفن" : شماره تلفن ثابت مکان درج شده در فیلد "نام شرکت" را با پیش شماره (کد) درج نمایید (مثلاً: 03432236660).
"فکس" : شماره فاکس مکان درج شده در فیلد "نام شرکت" را با پیش شماره (کد) درج نمایید (مثلاً: 03432260816) ـــ درج شماره فاکس، الزامی نیست.
"تلفن همراه" : شماره تلفن همراه را درج نمایید. این شماره حتماً باید وصل و فعال بوده و حتماً مربوط به اپراتور همراه اول باشد (پیش شماره موبایل اپراتور همراه اول (دائمی یا اعتباری): 091 یا 099 است؛ مانند: 09131407800 یا 09901234567).
"کشور - استان - شهر" : نام کشور و سپس نام استان و نام شهر مربوط به مکان درج شده در فیلد "نام شرکت" را انتخاب نمایید.
"کدپستی - آدرس پستی" : کدپستی (10 رقمی) و آدرس مکان درج شده در فیلد "نام شرکت" را دقیق و صحیح درج نمایید.
"توضیحات" : در این قسمت، مطالب زیر را درج نمایید:
1) اشخاص حقیقی بایستی: "نام و شماره و تاریخ جواز/مجوز/پروانه/و امثالهم" + "کد اقتصادی" مربوط به فیلد "نام شرکت" را درج نمایید. در صورت نداشتن کد اقتصادی، درج نمایید که: کد اقتصادی ندارید. پس از اتمام ثبت نام، کپی واضح و خوانای مدارک را تحویل پشتیبانی یا دفتر پیامک ملی نمایید و یا اسکن یا عکس رنگی مدارک را از طریق واتس آپ / تلگرام / فاکس / ایمیل / تیکت برای پشتیبانی یا دفتر پیامک ملی، ارسال / ثبت نمایید.
2) اشخاص حقوقی بایستی: "شناسه ملی" + "شماره ثبت" + "کد اقتصادی" مربوط به فیلد "نام شرکت" را درج نمایید. در صورت نداشتن کد اقتصادی، درج نمایید که: کد اقتصادی ندارید. پس از اتمام ثبت نام، کپی واضح و خوانای مدارک را تحویل پشتیبانی یا دفتر پیامک ملی نمایید و یا اسکن یا عکس رنگی مدارک را از طریق واتس آپ / تلگرام / فاکس / ایمیل / تیکت برای پشتیبانی یا دفتر پیامک ملی، ارسال / ثبت نمایید.
لازم به ذکر است اطلاعات و مشخصات کلیۀ اشخاص حقوقی، در "سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور، به آدرس: www.ilenc.ssaa.ir" موجود میباشد و باید مشخصات و اطلاعات مندرج در فیلدهای مذکور و شماره ثبت و شناسه ملی، دقیقاً مطابق با "سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور، به آدرس: www.ilenc.ssaa.ir" باشد. در غیر اینصورت مشخصات و اطلاعات ثبت نامی شما را تائید نخواهند کرد.
3) چنانچه مطلب مهمی، مدنظرتان است میتوانید در این قسمت درج نمایید.
"کپی کارت ملی و کپی شناسنامه" : باید از گزینه: Browse ، اصل کارت ملی (پشت و روی کارت ملی، در یک صفحه و واضح و خوانا باشد) و اصل شناسنامه (صفحۀ اول و صفحۀ توضیحات شناسنامه) را ضمیمه نمایید. در صورت عدم امکان دسترسی به اصل هر یک از مدارک مذکور، میتوانید از کپی واضح، روشن و خوانای آنها، استفاده نمایید.
جلوی هر یک از گزینه های "کپی کارت ملی" و "کپی شناسنامه" ، بر روی شکلک: کلیک نمایید تا راهنمای مربوط به پسوند فایل و حجم و پیکسل قابل قبول مدارک، نمایش داده شود که عبارتند از: نوع فایل: GIF ، JPG ، PNG ، BMP - حداکثر حجم: 100 کیلوبایت - حداکثر عرض: 800 پیکسل - حداکثر طول: 800 پیکسل.
* جهت کم کردن حجم عکس کارت ملی و شناسنامه: میتوانید از نرم افزارهای: Paint و یا Microsoft Office Picture Manager استفاده نمایید.
* چنانچه در زمان ثبت نام سامانه، به هر علتی نتوانستید پشت و روی کارت ملی و صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه را ثبت نمایید، کافیست سیستم مدارک ناقص شما را بپذیرد و ثبت نام خودتان را انجام دهید و بعداً مدارک کامل را مطابق با مندرجات توجه 2 (پایین همین صفحه) ، ارسال نمایید.
"کد امنیتی" : اعدادی که در جلوی این گزینه، مشاهده مینمایید را عیناً در فیلد مربوطه، درج نمایید.
"ارسال" : در نهایت روی گزینۀ: ارسال ، کلیک نمایید.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
توجه 1: پس از اتمام ثبت نام، بلافاصله بصورت اتوماتیک، یک پیامک به شماره موبایلی که در زمان ثبت نام درج نموده اید، ارسال خواهد شد که شامل: آدرس سایت - نام سامانه - نام کاربری اولیه - کلمه عبور موقت - راهنمای ادامه مراحل میباشد که بایستی بصورت کامل مطالعه و انجام بدهید. این پیامک فقط بمنزلۀ ثبت مشخصات و اطلاعات شما است.
چنانچه پیامک مذکور را دریافت ننمودید، با پشتیبانی سامانه و یا دفتر پیامک ملی (03432236660) و یا مدیر سامانه (09131407800) تماس حاصل نمایید؛ و از ثـبـت نـام مـجـدد سـامـانـه، جـداً خـودداری فـرمـایـیـد زیرا در ازاء هر ثبت نام سامانه، مشمول و متعهد به پرداخت هزینه آن خواهید شد.
توجه 2: چنانچه در زمان ثبت نام سامانه، پشت و روی کارت ملی یا صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه و یا مدارک واضح و خوانای خودتان را نتوانستید ثبت نمایید، میتوانید این مدارک را به همراه سایر مدارک مورد نیاز (مانند: جواز یا مجوز یا پروانه/اساسنامه/آگهی روزنامه/آگهی آخرین تغییرات/و...) از طریق یکی از راه های زیر، ارسال یا ثبت نمایید و سپس به پشتیبانی سامانه اطلاع دهید تا مدارک شما را ثبت و جایگزین نمایند؛ زیرا در صورت عدم وجود هر یک از مدارک و یا واضح و خوانا نبودن، کمرنگ و مخدوش بودن مدارک، سامانه تأیید و راه اندازی نخواهد شد. (میتوانید از اصل کلیه مدارک مورد نیاز، اسکن رنگی یا از طریق گوشی موبایل، عکس رنگی با کیفیت بالا و واضح و خوانا تهیه فرمایید. در زمان عکس گرفتن، توجه نمایید که فلاش دوربین، خاموش باشد و هیچ نوری به مدارک، نتاید و منعکس نشود و سایه هم نیافتد و دوربین گوشی را عمود بر مدارک قرار داده و از بالا عکس بگیرید تا مدارک موجود در عکس، کج و مورب و زاویه دار نباشند):
راه اول: ارسال مدارک از طریق "تلگرام" یـا "واتس آپ" به شماره موبایل: 09131407800 (آیدی تلگرام: SH_KHOSRAVI@)
راه دوم: ایمیل به آدرس: smsmeli1@yahoo.com
راه سوم: تیکت کردن از طریق سامانه خود: ابتدا کلیه مدارک مورد نیاز را بصورت جداگانه، در یک فایل zip در کامپیوتر خود ذخیره نمایید. سپس از طریق منوی: "پشتیبانی کاربری" - "تیکت" - "ثبت جدید" - فیلدها و موارد خواسته شده را تکمیل نمایید و در گزینه: "ضمیمه" روی Browse کلیک نمایید و فایل zip مذکور را انتخاب کنید و در نهایت گزینه: "ثبت در سیستم" را کلیک نمایید. چنانچه امکان zipکردن فایل را ندارید، باید هر یک از فایلهای مدارک را جداگانه از طریق یک تیکت، ارسال نمایید؛ بدینصورت که ابتدا فایل کارت ملی را ضمیمه و ارسال نمایید و دوباره همان تیکتی که قبلاً کارت ملی را ارسال کرده اید را باز نموده و اینبار فایل شناسنامه را ضمیمه و ارسال نمایید و به همین ترتیب ادامه دهید.
راه چهارم: مدارک مورد نیاز را بر روی CD یا فلش ذخیره نمایید و سپس تحویل پشتیبانی نمایید و یا از طریق اداره پست، ارسال نمایید و سپس از طریق سامانه خود، موضوع را تیکت و اطلاع دهید و منتظر پاسخ تیکت بمانید.
مدارک مورد نیاز جهت تکمیل ثبت نام سامانه :
الف: اشخاص حقیقی:
1- کارت ملی کاربر.
2- شناسنامه کاربر.
3- جواز کسب یا مجوز یا پروانه و یا امثالهم.
ب: اشخاص حقوقی:
1- کارت ملی نماینده.
2- شناسنامه نماینده.
3- اساسنامه.
4- آگهی تاسیس و روزنامه.
5- آگهی آخرین تغییرات.
6- نامه درخواست واگذاری سامانه.
توجه 3: پس از اتمام ثبت نام، کلیه مشخصات و اطلاعات هویتی و محل کار، مدارک ارسال شده و همچنین پرداخت هزینه واگذاری سامانه، بررسی میگردند و در صورت تأیید تمامی موارد مذکور، ثبت نام سامانه تأیید میگردد و بلافاصله پیامکی حاوی تأییدیه ثبت نام سامانه، به همراه آدرس سایت - نام کاربری جدید (نام کاربری جدید، بصورت حروف بزرگ انگلیسی و یا حروف بزرگ انگلیسی به همراه شماره موبایل کاربر است و غیرقابل تغییر یا ویرایش میباشد) - کلمه عبور جدید، به شماره موبایل کاربر، پیامک خواهد شد.
*مـوفـق بـاشـیــد*