"تولید محتوا" مجموعۀ تمام فعالیتهایی است که منجر به تولید، توزیع و نشر انواع محتوا و سایر خدمات مرتبط با انتقال اطلاعات می شود.
تولید محتوا یکی از روشهای مدرن و نوین برای بازاریابی اینترنتی و جذب و افزایش مخاطب در فضای مجازی است. با توجه به اینکه امروزه فضای مجازی یکی از مهمترین عرصهها برای خرید و فروش محصول است، نمیتوان به راحتی از کنار مزایای تولید محتوای سالم و مناسب عبور کرد؛ چرا که در واقع، ما به کمک محتوای تولید شده میتوانیم خود را به مخاطب بشناسانیم و برندمان را به او معرفی کنیم.
محتوا طیف گستردهای از اطلاعات را که در فضای مجازی منتشر میشود در بر میگیرد، به بیان دیگر هرآنچه در بستر فضای مجازی و دنیای اینترنت به مخاطب ارائه میشود، نوعی از محتواست.
محتوا را میتوان در چهار قالب اصلی، تولید نمود:
الف) تصویری
ب) ویدیویی
ج) صوتی
د) متنی
الف) تولید محتوای تصویری:
فرض کنید که شما در حال عکس گرفتن هستید و با استفاده از این عکس، میخواهید معنا و مفهوم خاصی رو به مخاطبانتان منتقل کنید. برای مثال شما عکسی از طبیعت گرفته اید خب قاعدتاً معنی و مفهوم آرامش و نشاط و خُرمی رو میرسونه و با استفاده از این عکس میشود بسیاری از احساسات مثبت را به مخاطبان محتوا منتقل کرد. از نمونه های دیگه تولید محتوای تصویری میشود به پست گذاشتن در اینستاگرام اشاره کرد یا اشتراک گذاری عکس شما در استوری اینستاگرام و … تصویرسازی های گرافیکی هم نوعی تولید محتوای تصویری محسوب میشوند که میتوانند در یک نگاه کلی دیتای مناسب و مختصر و مفیدی رو به مخاطبان منتقل نمایند.
ب) تولید محتوای ویدیویی:
امروزه در دنیا، پرطرفدارترین و تأثیرگذارترین نوع محتوا، محتوای ویدیویی است. به همین خاطر پلتفرمهای مختلفی مثل یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و… فضایی مناسب و جذاب را برای اشتراک گذاری محتواهای ویدیویی در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند. در تولید محتوای ویدیویی میشود از تمام انواع تولید محتوا در جهت افزایش تأثیرگذاری ویدیو استفاده کرد. یک ویدیو را میشود صداگذاری کرد، به آن موشن گرافیک اضافه کرد و حتی برای آن متن و کپشن نوشت.
ج) تولید محتوای صوتی:
گاهی اوقات برای رساندن مفهوم یا حتی توضیح یک سری مطالب برای اینکه شخص مقابلتان مطلب را دریافت و درک کند، شما از تولید محتوای صوتی استفاده می نمایید. بعنوان نمونه برای تولید محتوای صوتی میشود به پادکستها و حتی موسیقی هایی اشاره کرد که بیشتر در جهت افزایش اطلاعات مخاطبان ساخته و پخش میشوند.
د) تولید محتوای متنی:
همین صفحه ای که شما در حال خواندن آن هستید، نمونه ای از تولید محتوای متنی است. هرکجا که نوشته های شما در آن وجود دارند، اگر برای مخاطبان شما ارزش ایجاد کنند، شما تولید محتوای متنی کرده اید. کپشن تمام پستهای اینستاگرام، تمام توئیت هایی که در طول روز نوشته میشوند، تمام متونی که در اکانتهای لینکدین و حتی وبلاگ خودتان منتشر می نمایید، نمونه هایی از تولید محتوای متنی هستند.
با گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی تعاملات اجتماعی افراد نیز تغییر یافته است.
فضای مجازی بستر خوبی برای توسعه استفاده از این شبکه های اجتماعی فراهم آورده است.
شبکه های اجتماعی در طی دهه گذشته با گسترش سریع، رواج زیادی در بین کاربران پیدا کرده است و میلیون ها نفر در این شبکه ها عضویت یافته اند.
این گونه شبکه ها در واقع نوعی رسانه اجتماعی هستند که شیوه جدیدی از برقراری ارتباط و اشتراک اطلاعات را در اینترنت امکان پذیر کرده اند.
شبکه ی اجتماعی چیست؟
شبکه های اجتماعی از مجموعه ای از شرکت کنندگان که شامل افراد و سازمان ها می شوند، تشکیل شده است و تقابل هایی بین این شرکت کنندگان وجود دارد شبکه های اجتماعی مهم ترین شبکه های پیچیده ای هستند که هدفشان توصیف روابط متقابل بین گروهی از افراد فعال در این عرصه می باشد.
شبکه های اجتماعی، شبکه هایی هستند که در شرکت ها، بخش ها و گروه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که در این شبکه ها هستند یکسری ارتباط هایی با هم دارند که در حین این ارتباطات، تبادل اطلاعات به خصوص در بخش کسب و کار هم اتفاق می افتد و این اطلاعات می تواند در بازاریابی استفاده شود.
به عنوان مثال شبکه های اجتماعی در کسب و کار ها، زمینه ایجاد تبلیغات در زمکینه بنر ها و متن های تبلیغاتی را فراهم آورده است. همچنین کاربرد در این حوزه کسب و کار به پیشرفت هایی در حوزه برندسازی رسیده است و اینک باعث ایجاد سایت هایی با کارکرد بالا به نام شبکه های برند شده اند به این صورت که مشتری با تصویر برند ارتباط برقرار می کند و می تواند محتوای مورد نیاز را به دست آورد.
کاربرد شبکه های اجتماعی در بازاریابی:
ــ ارتقای خدمات و محصولات در شبکه های اجتماعی آنلاین.
ــ مکانیزم هایی برای تعامل با مشتریان.
ــ تحقیق و بررسی برای ایده هایی در رابطه با محصولات جدید.
ــ تبلیغات.
ــ حمایت از محتوای تعامل.
ــ ایجاد و نظارت بر گروه های متمرکز آنلاین.