امروزه بازار رقابتی خدمات تلفن همراه موجب گردیده ارائه دهندگان این خدمات، به دنبال روشهای جدیدی به منظور جذب کاربر و افزایش رضایتمندی آنها باشند. یکی از راه های تحقق این امر، اضافه نمودن سرویسهای ارزش افزوده (VAS) به سرویس های اصلی میباشد. ضریب نفوذ بالای تلفن همراه به همراه قابلیت تحرک پذیری، این ادوات را به وسایل مناسبی برای ارائه خدماتی نظیر سرویسهای ارسال پیامک مبتنی بر مکان (LBS) تبدیل نموده است. سرویس ارسال پیامک زنده (مبتنی بر مکان) این امکان را در اختیار ارسال کننده پیام قرار می دهد تا بر اساس موقعیت مکانی مشترکین همراه اول، نسبت به اطلاع رسانی و تعامل پیامکی با آنها اقدام نماید. به بیان دیگر سرویس ارسال پیامک زنده، یکی از هوشمندترین و کاربردی ترین هدفمندیهای موجود در حوزه سرویسهای ارسال پیامک انبوه است که نتیجه گیری سریع و موثر برای ارسال کننده پیام را از یک سو و رضایتمندی بیشتر از سوی دریافت کنندگان پیام را به دلیل دریافت پیامهای هدفمند و نه پیامهای غیرمرتبط تبلیغاتی به همراه دارد. سرویس ارسال پیامک زنده در شبکه همراه اول، راه کاری مبتنی بر مکان است که میتواند بدون نیاز به تجهیزات یا نرم افزارهای خاص، موقعیت مکانی لحظه ای مشترکین همراه اول را در تمام نقاط تحت پوشش شبکه، تشخیص داده و سرویسهای متنوعی را بر اساس آن ارائه دهد.
تفاوت سرویس "ارسال پیامک زنده" با "ارسال پیامک BTS ایرانسل"
این سرویس به تارگی بر روی شبکه همراه اول ارائه می شود. تاکنون سرویس ارسال پیامک مبتنی بر مکان مشترکین، بر روی شبکه اپراتور ایرانسل و با عنوان ارسال BTS ارائه می شد و فقط شبکه مشترکین ایرانسل را در بر می گرفت. البته لازم به ذکر است که سرویس ارائه شده بر روی بستر اپراتور ایرانسل، سرویس زنده نبوده و موقعیت مکانی لحظه ای مشترکین ایرانسل را شناسایی نمی نماید. همچنین درخواست های مربوط به این سرویس از 72ساعت قبل بایستی ثبت شود و شماره های مقصد شناسایی شده، شماره هایی نیستند که لزوماً در هنگام ارسال، در محدوده مورد نظر ارسال کننده پیام قرار دارند. لذا عملاً سرویس ارسال پیامک زنده روی بستر همراه اول، برای اولین بار این فرصت را در اختیار متقاضیان قرار می دهد تا بر اساس موقعیت مکانی مشترکین همراه اول در همان لحظه ارسال پیامک، اقدام به ارسال پیامک نمایند.
تفاوت سرویس "ارسال پیامک زنده" با سرویس "ارسال براساس کدپستی"
* هدفمندسازی اطلاع رسانی ها و آگهی های تبلیغاتی و افزایش اثربخشی آنها و جلوگیری از ارسال پیامکهای بالک (SPAM) غیرهدفمند.